Vrijwilligerswerk: waardevol, leerzaam en gezellig

Ze zijn de drijvende kracht van onze welzijnsorganisaties en van grote waarde voor duizenden Hagenaars. Onze vrijwilligers zetten hun tijd, kennis en ervaring in om anderen te helpen. En daar worden ze zelf ook blij van!

Vrijwilligerswerk is er in alle soorten.

Voor iedereen is iets te doen. Wat je interesse, talent of (werk)ervaring ook is, je hulp is altijd welkom. Je kan bijvoorbeeld voorlezen bij kinderen thuis, koken voor een buurtmaaltijd, mensen helpen die niet (goed) met de computer om kunnen gaan of als chauffeur aan de slag.

Als vrijwilliger kan je veel betekenen voor een ander. Het is ook een leuke manier om meer mensen te leren kennen in de buurt. Daarnaast kan het je helpen je talenten te ontdekken, vaardigheden te ontwikkelen en nuttige ervaring op te doen. Zo kan vrijwilligerswerk een opstap zijn naar betaald werk.

Onmisbaar

Els Bleijenberg (projectmanager vrijwilligers bij Xtra welzijn), vertelt hoe belangrijk de rol van vrijwilligers is. “Zo’n 3.000 vrijwilligers zetten zich met hart en ziel in bij onze activiteiten, diensten en projecten. Ze zijn absoluut onmisbaar. Of het nu gaat om jeugdactiviteiten, projecten tegen eenzaamheid of werk achter de schermen in het wijkcentrum, zonder onze vrijwilligers zijn we nergens.”

In alle hoeken van de stad doen mensen vrijwilligerswerk. Van studenten tot gepensioneerden. Van geboren en getogen Hagenaars tot mensen die hier net zijn komen wonen. Van mensen die naast hun werk graag iets doen tot werkzoekenden die zich verder willen ontwikkelen.

Diversiteit

“De groep vrijwilligers is heel divers,” vertelt projectmanager Els. “We hebben hele jonge vrijwilligers, zoals scholieren die helpen met de organisatie van een voetbaltoernooi. Maar bijvoorbeeld ook een 85-jarige die zich inzet voor de telefooncirkel en andere ouderen belt om een praatje te maken. Ook wat betreft opleidingsniveaus en culturele achtergronden is de groep heel gevarieerd.”

Persoonlijke ervaring

Onder de vrijwilligers zijn ook ervaringsdeskundigen. Dit zijn mensen die vanuit hun persoonlijke ervaring anderen op een bepaald vlak goed kunnen helpen. Wie bijvoorbeeld ooit zelf financiële problemen heeft gehad, weet hoe het voelt als rekeningen zich opstapelen. “Als je dat in het verleden hebt meegemaakt, is het fijn iets te doen voor iemand die nu in die situatie zit. Door mensen te helpen met de administratie, zorgen onze vrijwilligers er vaak voor dat problemen niet erger worden,” legt Els uit.

Gezellig team

Als vrijwilliger bepaal je zelf hoeveel tijd je te besteden hebt en wat je graag wil doen. Je wordt ingewerkt, krijgt begeleiding en mag allerlei trainingen volgen als je dat wil. En natuurlijk sta je er niet alleen voor, je bent onderdeel van een team gezellige collega-vrijwilligers.

Ben je alleen af en toe beschikbaar? Ook dan kan je vrijwilligerswerk doen. Neem eens een kijkje op denhaagdoet.nl/burenhulp en help iemand in de buurt bijvoorbeeld een keer met de boodschappen of een klusje in huis.

Lijkt vrijwilligerswerk je wel wat?

Je kan uit van alles kiezen, zoals:

• Sport en bewegen
  • Vervoer en begeleiding
  • Administratie
  • Taal/digitaal
  • Voor de jeugd
  • Gezelschap
  • In en om het wijkcentrum
  • Burenhulp
  • Coördineren en coachen
  • Creatief en cultureel

“Iets doen dat écht gewaardeerd wordt geeft een heel goed gevoel. En het is nog hartstikke leuk ook!”

Vrijwilligerswerk bij jou in de buurt

Lijkt het je wel wat om als vrijwilliger aan de slag te gaan? Kom eens langs of maak een afspraak bij het dichtstbijzijnde wijkcentrum . Daar vertellen we je graag meer over de mogelijkheden. Vraag naar de intercedent van het vrijwilligerspunt of maak vooraf telefonisch een afspraak.

Het hele artikel in pdf?
Download hier het gehele artikel

Openingstijden Live Chat

Maandag 13.00 - 15.00 en 19.00 - 21.00 uur