Buurtbemiddeling: ‘Hoe eerder de aanmelding, hoe kleiner de kans op escalatie’

Buurtbemiddeling Zoetermeer kreeg in 2017 van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) opnieuw het Plus-certificaat toegekend voor de komende twee jaar. Het succesvolle project, gedragen door 23 vrijwillige bemiddelaars, coördinator Mariette Knoop van Mooi welzijn en woningcorporaties, politie en gemeente, helpt conflicten tussen buren onderling op te lossen.

De wens van coördinator Mariette Knoop voor 2018 is dat buren eerder zelf Buurtbemiddeling inschakelen, dan dat een kwestie op een veel later moment via bijvoorbeeld politie of woningbouw wordt doorgestuurd. "Hoe eerder de aanmelding, hoe kleiner de kans op escalatie of onherstelbare schade in de buurrelatie."

Snelle doorlooptijd succesfactor

Mariette Knoop geeft sinds 2009 met succes vorm aan het project, waarbij getrainde vrijwilligers op geheel onpartijdige wijze, gesprekken tussen buren begeleiden, die om wat voor reden dan ook met elkaar in onmin zijn geraakt. ‘Vaak begint het klein maar doordat er misschien niets of niet op tijd iets gebeurt met klachten, kunnen irritaties groeien’ vertelt zij. De grootste succesfactor voor het slagen van een Buurtbemiddelingszaak blijkt nog steeds een snelle doorlooptijd te zijn. ‘Daar hebben we alle partijen bij nodig. Een zaak zou al kunnen mislukken doordat onze bemiddelaars één van beide buren niet kunnen bereiken.

Vertrouwen

Zaken die al te ver geëscaleerd zijn of die bij de rechter liggen zijn het stadium van Buurtbemiddeling eigenlijk al voorbij. Het gaat eigenlijk allemaal over vertrouwen. Dat neemt af hoe langer een kwestie suddert. Mensen zijn sneller geneigd een oplossing te vinden met de buren als de zaak op tijd aangemeld wordt.

Knoop vindt het, wegens het succes, maar ook de geschiedenis van Buurtbemiddeling in Zoetermeer, bijzonder dat er nog steeds bewoners zeggen het project niet te kennen. ‘Wellicht helpt het, dat wij dit signaal over eerder aanmelden, naar buiten brengen.

Statistieken

Buurtbemiddeling streeft per jaar naar de afhandeling van ca 120-150 zaken.

In 2017 werden er in onze stad maar liefst 167 zaken aangemeld waarvan139 zaken in behandeling zijn genomen. Hiervan werden er 102 positief afgesloten.

Contact

Meer informatie? Voorlichting over Buurtbemiddeling binnen uw bewonersplatform, vereniging of Buurtforum? Aanmelden als buur of als vrijwilliger? Kijk op www.buurtbemiddelingzoetermeer.nl of bel met Mariette Knoop via 079 – 346 61 15.

Lees ook de publicatie in AD Haagsche Courant van dd. 12-03-2018.