Zwementie is Prachtig!

Vier keer per jaar reiken PGGM&CO en Alzheimer Nederland de Prachtig!-oorkonde uit. Met Prachtig! worden initiatieven in het zonnetje gezet die waardevol zijn voor mensen met dementie en hun naasten. De zesde oorkonde is voor de vrijwilligers van Zwementie. Bij ons project Zwementie zwemmen jongeren samen met mensen met dementie.

Dementie heeft invloed op de motoriek van je naaste. Vroeg of laat wordt bewegen daarom steeds lastiger. Je naaste wordt dan minder actief. Zonde, want bewegen heeft veel voordelen voor mensen met dementie. Zwementie laat dat goed zien. Wekelijks brengt Zwementie jongeren en mensen met dementie bij elkaar om samen te zwemmen. Plezier staat daarbij voorop.

‘Het mooie is dat de vrijwilligers kijken naar wat we nog méér kunnen en wat wij leuk vinden. Daar bedenken ze vervolgens activiteiten bij.’- Nico Köhler, deelnemer Zwementie

‘Prachtig is een mooie waardering. Ik hoop dat we zo een voorbeeld kunnen zijn, dat anderen kunnen zien hoe ze dit kunnen aanpakken.’ - Sofie – vrijwilliger van Zwementie

Benieuwd hoe een middag Zwementie eruit ziet? Bekijk dan dit filmpje.

Wilt u meer informatie over Zwementie? Leest u dan hier verder.